04 December 2010

Jangan Pandang Mereka Sebelah Mata.

Hye readers!

Salam perpaduan, salam 1 Malaysia.
(ewah..!)

Korang tau tak duit kertas sebenarnya bukan diperbuat daripada kertas sebaliknya daripada kapas?

haaaa..ape hal tiba-tiba nak berfakta pelik bagai ni?saje lah nak tambah pengetahuan.haha.

ok dah.mari bercerita!

kawan-kawan saye yang baik sekelian.ape yang anda sedang lakukan sekarang?
owhhhh..kepada yang sudah habis belajar mesti tgh fening nak further studies atau pun terus kerja kan?.same lah dengan aku.

kadang-kadang apa yang kite plan kan tak semudah yang kita jangka.kau cakap gebang mase ko study konon nak buat itu, nak buat ini lepas study tapi tak de gak hasil nya.aku tak cakap org lain,aku lah tu.

ayahnda and ibunda memang bagi aku 100% keputusan kat tangan aku.dieorg support je.eh,mcm tak sopan plak ckp dieorg..mereka support je.(haaa..lebih sopan.bhahaha)

haaaa.baru je habis Sukan Paralimpiad hari tu.banyak nak cerita. tapi aku rase korang anda tak kan dapat rase the feel kalo korang anda tak ade kat tempat aku.entah la.memang korang akan rase kita ni sepatutnya seribu kali syukur sebab tak dilahirkan macam dieorang.serius.

sekadar nak berkongsi pengetahuan.OKU atau orang kurang upaya ni bukan semua nye kurang upaya tau !eh,faham tak?
mesti lah orang yang kurang upaya tu orang yang tak berupaya kan..?

mcm ni.selama ni, bagi aku OKU tu selalunya mestilah orang yang cacat, tak cukup anggota, bisu atau pekak dan yang sindrom down. kan?tepat skali.itu lah yang kita cari..(ala-ala roda impian gitu.)

tapi ade lagi satu golongan yang boleh diklasifikasi kan sbg oku.dieorang yang lambat dalam pembelajaran. pun diklasifikasikan sebagai OKU.

meh,bace ni kejap..


sile right kelik,open new tab untuk bace details.

mase aku betugas,aku ditempatkan untuk menjage kontijen Negeri Sembilan untuk sport olahraga. aku macam pelik la bila yang masuk sukan tu kebanyak kan nya budak mereka yang sihat walafiat.sempurna tubuh badan. aku dengan member aku mula - mula blur sikit la sebab kene jage dieorang.tapi dah lame-lame paham la.(lame ker?3 hari je pon)

tapi at least, memang banyak memberi pengajaran la kat aku.tengok dieorg belari kat track pon rase nak mengalir je airmata.sedih wehh.

ade sorang budak ni,betul-betul buat aku tersentuh.die blind. tapi bukan fully blind la.separuh. tapi lame-kelamaan nanti die akan fully blind.issshhh.

bayangkan kalau kite kat tempat die.kene tunggu je saat dan mase nye untuk jadi seorang buta.sedih.


eh, yang ni tak buta,nmpaklagi..haha.tiap-tiap hari bepanas.sampai hitamgelaplegam. tapi masih ade  orang kate kami tak buat keje.issshhh manusia!


muka biar ikhlas.


they all cacat penglihatan tau. tapi dalam ramai-ramai dieorg la yang paling best skali.tak banyak kerenah.


berbasikal mengikut cara dieorang.


kebanggaan kami.

pssssssstt.
meh nak bisik skit.ari tu janji nak jumpa 'Juniora' mase malam penutup.tapi mcm tak de jodoh pulak.aleh-aleh main hide and seek,apelaaa.


bye readers!




5 comments:

TuanPunye Belog said... [Reply to comment]

xpaya nk potong sgat 'korang' n 'budak' tu,
membgkitkn knangan pahit je,haha
btw,smggu aq xkua uma tau dgan muke itamlegam tu,
haha

Nursyuhaida said... [Reply to comment]

haha.
aku pun same.rase tak yakin nak jumpe org!haha

Anonymous said... [Reply to comment]

bersemangat ko nk taw info yg lbh psl oku...siap cri info kt google psl ID...hik3...bgs2..tmbh pgetahuan...pape pun,,pgalaman jge oku mmg da best..kne ktuk pun jnji ko wt keje ngn ikhlas...tu yg plg pnting..
sekian...
(ilyanee)

Nursyuhaida said... [Reply to comment]

yee..
yang penting ikhlas!
bia itamlegam.hahaha

pasal id tu interesting weh.harus la dishare.haha

Anonymous said... [Reply to comment]

apa yang saya cari, terima kasih